بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی کارگران ساختمانی

عنوان 20- بیمه پایین ترین و ابتدایی ترین حق کارگری است که کارگران ساختمانی سال هاست از آن محروم بوده اند. تامین اجتماعی در سال های اخیر نه تنها به دلیل کمبود بودجه، بلکه با بخشنامه های مختلف، سازندگان را از حقوق خود محروم کرده است. به گفته فعالان ساختمانی، این سازمان باید دستورالعمل های غیرضروری خود را در این آشفته بازار ساخت و ساز پس می گرفت.

قانون بیمه کارگران ساختمانی اخیرا برای اجرا ابلاغ شده است، اما فعالان کارگری به این قانون خوشبین نیستند. آنها معتقدند قانون جدید نمی تواند منابع لازم برای بیمه کارگران ساختمانی را تامین کند.

بر اساس دستورالعمل جدید سازمان تامین اجتماعی، کارگران ساختمانی برای بیمه شدن باید در ساختمانی کار کنند که دارای پروانه ساختمانی باشد و یا در رشته ای که صلاحیت دارند کار کنند، این بخشنامه مشکلات زیادی را برای تامین اجتماعی ایجاد می کند. . کارگران

با توجه به رکود ساخت و ساز، تقاضای کار در ساختمان های دارای پروانه ساخت در مقابل چشمان سازندگان له می شود و آنها را از ابتدایی ترین حقوق خود محروم می کند. در این شرایط، بسیاری از کارگران در ساختمان هایی کار می کنند که به طور جزئی یا کامل بازسازی شده اند. با این بخشنامه مشکل بیمه این کارگران به وجود آمده است.

هادی سعادتی، نایب رئیس اتحادیه انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به اینکه قانون جدید پس از تصویب رئیس مجلس منتشر شد و سازمان حمایت اجتماعی نسبت به اخذ فیش از ساختمان ها اقدام کرده است، گفت: اعلام آن از قانون، اما در مورد اجرای بیمه کارگران، سازمان ساختمانی بخشنامه جدیدی صادر کرد، فرمی تهیه کرد و نحوه بررسی کارگران با روشی جدید و سخت ملحق شد. این لیست جدا از قانون بود.

وی گفت: یعنی نحوه آزمایش کاملا خلاف قانون است; یعنی خلاف قانون بیمه اجتماعی و بیمه کارگران ساختمانی است. کارگران ساختمانی در 16 بخش فعال هستند که در قالب تفاهم نامه بین پشتیبانی فنی و حرفه ای و اجتماعی تعریف شده است. کارگرانی که در حال حاضر در رشته های مختلف مشغول به کار هستند و دارای کارت مهارت هستند اما برخی از رشته ها در حال حاضر راکد هستند و کارگر باید در رشته دیگری فعالیت کند، تامین اجتماعی فرمی را تهیه کرده است که اگر کارگر ساختمانی در این زمینه کار نکند. بیمه باید فسخ شود این موضوع در قانون بیمه کارگران ساختمانی ذکر نشده است.

سعادتی افزود: عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی به تدریج باعث کاهش تعداد کارگران بدون بیمه می شود و در چند روز اخیر با انتشار دستورالعمل تامین اجتماعی برای بخش های تعیین شده، بیمه کارگران ساختمانی ماهانه 3 درصد کاهش می یابد. . در زمینه های مختلف استفاده می شود زیرا منابعی وجود ندارد. .

به گفته سعادتی، در سال های اخیر افزایشی در بیمه کارگران ساختمانی صورت نگرفته است، اما سازمان بهزیستی همچنان منابع خود را از محل صدور پروانه ساختمانی دریافت می کند، رکود صنعت ساختمان باعث بیکاری 70 درصدی ساخت و سازها شده است. صنعت. کارگران

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: تعلیق دوساله بیمه کارگران ساختمانی موجب پرداخت بیمه کارگرانی می شود که کار ساختمانی انجام می دهند و امنیت شغلی و جانی ندارند. ، و نیمی از این بیمه را از دست می دهند.

چند سالی است که سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع تعهد خود را نسبت به بیمه کارگران ساختمانی کاهش داده است. تعداد زیادی از کارگران در انتظار بیمه هستند، از سوی دیگر بیمه بسیاری دیگر نیز همزمان متوقف شده است. قانون سال 93 پس از مدتی عملاً ضمانت اجرا را از دست داد و مقرر شد «طرح اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی» و منابع ماده 5 آن اصلاح شود. قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی در واقع باید کمبود منابع صندوق تامین اجتماعی را جبران کند که کار چندان خوشبینانه ای نیست!

این قانون بر اساس همان قانون سال 93، پروانه ساخت را به عنوان سهمی از حق بیمه کارفرما در نظر گرفت، در حالی که طرح پیشنهادی کارگران و کمیسیون اجتماعی، حداقل دستمزد کارگران را مبنای سهم کارفرما در بیمه قرار داد. . جایزه؛ طرحی که به گفته نمایندگان فعال سازندگان با لابی گروه کارفرمایان کنار گذاشته شد و امید کارگران را برای حل مشکل کم کرد./تسنیم

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما