آفتاب نیوز :
23 سال از زمانی که آبان رنگ دیگری برای رسانه ها داشت می گذرد. 23 سال پیش، پاییز فصل برپایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بود و خبرنگاران خسته و حتی از حجم فشرده و ده روز بازدیدها گلایه داشتند، دلشان خوش بود که روزهایی را برای خود و در دل خود دارند. نام. 6 سال از آخرین برنامه رسانه ای می گذرد و آرام آرام از ذهن همه محو می شود، 23 سال نمایش و هیجان با حضور رسانه ها، مردم و مسئولان.
اعلام از سرگیری نمایشگاه مطبوعات روز گذشته توسط وزیر آموزش و پرورش نگرانی ها و سوالاتی را در مورد نحوه برگزاری این نمایشگاه ها در رسانه ها مطرح کرد.
محمدمهدی اسماعیلی گفت: زمان نهایی تا 10 روز آینده اعلام می شود و منتظر همکاری و ایده با اصحاب رسانه است.
در ابتدای اردیبهشت 1402 فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد از برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها در پاییز امسال خبر داد و به تلاش این معاونت برای احیای رویدادهای حوزه رسانه اشاره کرد.
برپایی جشنواره رسانه ملی کشور در سال جاری نیز بخشی از وعده های معاونت مطبوعاتی بود که کمی زودتر یعنی در تابستان اجرایی شد و اختتامیه آن همزمان با خبرنگار برگزار شد. از روزنامه نگار روز (اوت 1402).
سابقه برگزاری نمایشگاه مطبوعات در دهه های گذشته و تعطیلی چندین ساله این نمایشگاه یکی از دغدغه های مطرح شده پس از برپایی نمایشگاه کتاب مهدی پور است. به گفته وی، به نظر می رسد «از سال 1400 تقاضای احیای نمایشگاه مطبوعات از سوی صنف مطرح شد» که در نهایت به معاونت مطبوعاتی معاونت مطبوعاتی با در نظر گرفتن تحولات سال های اخیر در این زمینه، برنامه ریزی و انجام این به درستی باید اقدامات لازم برای رویداد رسانه ای انجام شود.
اما نمایشگاه مطبوعات طبق اعلام این روزها 6 سال پیش تعطیل شد. مهر 97 در حالی که بسیاری منتظر اعلام شرایط برگزاری جشنواره بیست و چهارم بودند، ناگهان اعلام شد که جشنواره برگزار نمی شود; البته مدتی است که زمزمه هایی مبنی بر عدم برگزاری آن شنیده می شود و اتفاقاً در آن زمان با استقبال بسیاری از اصحاب رسانه مواجه شد اما اعلام رسمی این جشنواره پس از گذشت بیست و سه سال از جشنواره تعطیل می شود. . از سوی نماینده مطبوعات آن زمان تصمیمی جدی تلقی شد.
البته دلیل استقبال برخی از رسانه ها از عدم برگزاری این جشنواره این بود که گاه نظرات انتقادی درباره نحوه حضور در چنین رویدادهایی مطرح می شد. به عنوان مثال جشنواره به جای اینکه محلی برای رسانه ها باشد، تبدیل به محلی برای لیدرها و بعضا افراد مشهور فراموش شده شده و پس از 10 روز درآمد رسانه ای لازم را ندارد. یا به گفته آنها نمایشگاه مطبوعات در آن شرایط فقط جنبه تبلیغاتی وزارتخانه و نهادهای زیرمجموعه آن بود و نه چیز دیگری.
اما این بار دولت نخواست آن را برگزار کند. محمدرضا دربندی، رئیس سازمان مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۹۶ به خبرگزاری ایسنا گفت: از آنجایی که هزینه برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای دولت و دولت مهم است. کشور از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل مشکلات کاغذی و مشکلات اقتصادی، مطبوعات و خبرگزاری ها آمادگی حضور در نمایشگاه را ندارند، بنابراین امسال نمی توانیم نمایشگاه را برگزار کنیم.
البته در آن زمان به دلیل مشکل کاغذ که بیش از یک سال بود مطبوعات به ویژه روزنامه های خصوصی شده را به شدت نگران کرده بود و تعطیلی برخی نشریات و کاهش تعداد نشریات، ایده برگزاری نمایشگاه مطبوعات مطرح شد. از انتشارات تعداد صفحات صفحات دیگر زیاد نبود. بیهوده به نظر نمی رسید، اما ادامه این روند در سال های آینده برای مطبوعات و خبرگزاری ها مفید خواهد بود یا خیر، نکته ای است که نیاز به تحقیق و نظر کارشناسان دارد.
برخی از مخالفان در آن زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات را خوب می دانستند، اما با افزایش توسعه دیجیتال و ناکارآمدی شبکه های اجتماعی، نمایشگاه مطبوعات نیز غیرضروری شد و هزینه ای نداشت. گفتند: اگر وزارت آموزش و پرورش اکران مطبوعات را ممنوع کند کار خوبی می کند تا برای خودش و رسانه ها مشکل ایجاد نکند.
برخی دیگر معتقدند که اصل برگزاری نمایشگاه مطبوعات بسیار خوب است، اما «برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای رفع نیازهای اساسی رسانه ها است و می توانند با شرکت در نمایشگاه مطبوعات با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و کیفیت و کمیت آن را ارتقا دهند. . .ترویج»؛ حالا این نیاز در مرحله فعلی رفع شده یا هنوز در ابتدای راه هستیم، سوالی است که بعد از 6 سال نیاز به بررسی و طراحی مجدد دارد.