پیام گلشیفته فراهونی برای هنرمندان نابینا


آفتاب نیوز :

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، روز جهانی نابینایان با حضور هنرمندان تئاتر نابینایان و هنرمندان پیشکسوت تئاتر از جمله بهزاد فراهونی، اسماعیلی خلج، شهرمی گیل آبادی، مریم نیشیبا، محمودرضا رحیمی، بهرم سروری نژاد، انوش معظمی، خسرو احمدی و استاد عبدالحمودی، رضوانی، نویسنده، مدرس و مترجم ادبیات، محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران و علیرضا رضایی، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه تهران، 2 مهرماه. همراه با نمایش نمایش های مورد علاقه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم غلامریزو عربی مدیر و سرپرست گروه تئاتر «باران» با تشکر از عوامل حاضر در جلسه گفت: روانشناسان وقتی می خواهند فردی را هیپنوتیزم کنند به او می گویند چشمانش را ببند. که ما شما را به جای بهتری خواهیم برد.” ما خیلی وقت است که در این جمع بوده ایم و به لطف خدا در جایگاه خوبی قرار داریم، یکی از ویژگی های هنر این است که کلمات را به تصویر تبدیل می کند و در جامعه نابینایان شگفت انگیزتر است. این است که ما تصاویر را به تصویر تبدیل می کنیم. در واقع استخراج تصاویر را به معنا تبدیل می کنیم. آنچه برای ما و گروه ما محترم است این است که از طریق معنا به دیگران نزدیک شویم.

در ادامه این مراسم بهزاد فراخانی بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما و کارگردان تئاتر با ابراز خرسندی از حضور در جمع بازیگران نابینا گفت: سال هاست که با این مقوله عصای سفید یعنی دوستی سر و کار دارم. چون این مشکل بین آشنایان نزدیک من بود.

فراهانی در ادامه از حضور نابینایان و اجرای تئاتر ابراز خوشحالی کرد و گفت: خوشحالم که بچه های نابینا در تئاتر، بازیگری، نویسندگی حضور دارند و حتی شنیده ام که کارگردانی می کنند. من به عنوان یک پیشکسوت تئاتر می گویم همه در کنارشان هستیم و از همین جا اعلام می کنم که در کنارشان هستم تا هرچه بهتر آموزش بدهم و یاد بگیرم.

کارگردان نمایش «گل و قادره» از بازیگران نابینا برای ساخت درام دعوت کرد و توضیح داد: خیلی زیباست که بازیگران نابینا به روی صحنه می آیند و به راحتی صحبت می کنند و من یک توصیه کوچک دارم که این بازیگران بیشتر یاد بگیرند. نه اینکه آثار فارو فرخز و بورخس و … را مطالعه کنند و خود درام بسازند و بنویسند.

عبدالمحمود رضوانی ادیب مترجم و مدرس ادبیات در ادامه این مراسم تاکید کرد که همه ما انسان ها از زمانی که توانایی تفکر داشتیم یک سوال ذهن ما را به خود مشغول کرده است که آفرینش چیست؟ و همیشه سعی می کنیم خودمان و دنیا را بشناسیم. از کجا آمده ایم و به کجا می رویم؟ به همین دلیل است که ما همیشه در زندگی سرگردان هستیم. انسان در این دنیا چیزی نمی داند، در جهل کامل است که گاهی به آن علم می گویند. اگر صد سال پیش به این گوشی اشاره می کردید حتما اخراج می شدید. خیلی چیزها هست، اما ما از آنها غافلیم، نه اینکه وجود نداشته باشند. نادانی ما بهانه ای برای نادانی نیست.

رضوانی در ادامه به عواطف بسیار انسانی اشاره کرد و گفت: عواطف ما به چشم نمی آید اما وجود دارد و اگر هر کدام نباشد دیگری به جای آن کار خود را انجام می دهد. یک ارتباط عاطفی یا ارتباط معنوی افراد را به هم متصل می کند، چیزی که من در بین این گروه متوجه شدم.

محمد نصیری مدیر کل بهزیستی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که چنین گروه هایی در تئاتر فعالیت دارند اما باید نیازهای آنها برای اجرای نمایش نیز برطرف شود. امیدوارم این گروه ها افزایش پیدا کنند.

نصیری ادامه داد: ابتدا این گروه و گروه های مشابه باید به صورت قانونی ثبت شوند و تضمین می کنم تا زمانی که زنده هستم از گروه های نابینا حمایت خواهم کرد. با توجه به ظرفیت و توانمندی این گروه ها نیاز به مکانی مناسب برای تمرین و آماده سازی اجرا دارند. امیدوارم چنین گروه هایی در کل کشور نماینده داشته باشند و بتوانند فعالیت کنند.

شهروم گیل آبادی نویسنده، کارگردان و مدیر هنری با ابراز خرسندی از برگزاری جشن روز عصای سفید گفت: بسیار خوشحالم که در جمع هنرمندان نابینا هستم. این هنرمندان نابینا گوش های بسیار قوی دارند اما گوش بینایان ما فعال نیست. آنها تخیلی دارند که ما نداریم. شما کلمات را لمس می کنید و حرمت آنها را حفظ می کنید.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما