دلایل عدم امکان اجرای طرح های توسعه

تیتر 20 – با وجود اینکه دولت همچنان بر اقتصاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید دارد و ایجاد چند منطقه آزاد جدید اخیرا به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است، اما مناطق آزاد و ویژه به صورت روزانه در حال فعالیت بوده و موفق نشده اند. به یک بازوی اقتصادی تبدیل شود.

کیش یکی از قدیمی ترین مناطق آزاد کشور است که در سال های اخیر به دلیل مشکلات مدیریتی حتی قادر به رقابت با دیگر مناطق آزاد کشور نبوده است چه برسد به مناطقی مانند جبل علی که قرار بود تجاری و تجاری باشد. مناطق مرکز گردشگری ایران در اهداف اولیه ایجاد این منطقه آزاد است

بر اساس گزارش ها سال گذشته حدود 60 درصد از درآمد سازمان منطقه آزاد کیش مربوط به فروش املاک و اجاره زمین و زمین و حدود 875 میلیارد تومان نیز مربوط به درآمد خدمات صدور پروانه و ساخت بوده است. مجوزها در حالی که سال گذشته با کاهش بحران کرونا، نه تنها بسیاری از مناطق آزاد با توقف تجاری مواجه شدند، بلکه توانستند درآمد قابل توجهی از گردشگری داشته باشند.

از سوی دیگر جام جهانی سال گذشته در قطر برگزار شد و بسیاری از مدیران این منطقه آزاد برای جذب گردشگران و فوتبالدوستان به این جزیره مانور دادند اما در جذب یک هوادار یا حتی فوتبالدوستان ایرانی برای تماشای فوتبال تردید داشتند. بازی در هتلی که رزرو نکردند و این نشان از برنامه ریزی سران این منطقه آزاد دارد.

بنابراین، همچنان بیشتر درآمد مناطق آزاد بر مبنای واردات یا اخذ عوارض متعدد یا فروش زمین و ساختمان است، هرچند این مدل واقعاً منطبق بر منافع بلندمدت ملی نیست و هیچ وجه اشتراکی با کشورهای منطقه ندارد. الگوهای توسعه کشورهای منطقه مناطق آزاد

یکی از مشکلات کیش در سال های اخیر بی ثباتی در رویه ها و تصمیم گیری های اداری و خدماتی است که باعث سرگردانی سرمایه گذاران به حدی شده است که میزان سرمایه گذاری در این منطقه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و از سوی دیگر دست دست، صدور پروانه کسب و کار و بروکراسی اداری آن بدون سازوکار توسعه است که البته یکی از مدیران منطقه آزاد پس از انتقاد از فعالیت مناطق اعلام کرد که وزیر اقتصاد و دارایی بر این امر اصرار دارد. اعمال تغییرات در قوانین مناطق آزاد و در صورت اعمال تغییرات در قانون، بسیاری از مشکلات از جمله مالیات بر ارزش افزوده مناطق حل خواهد شد. اما وضعیت سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش حکایت از آن دارد که موانع پیش روی سرمایه گذاران فراتر از مشکلات مالیاتی است.

در حال حاضر حدود 40 درصد از گردشگران خارجی از طریق هوایی سفر می کنند و حمل و نقل دریایی با تمرکز بر جاذبه های آن و همچنین محدودیت حمل و نقل هوایی برای جذب گردشگر به جزایر جهان در اولویت قرار گرفته است.این فرصت و رشد گردشگری تجربی به طور موثر استفاده می شود. بعد از پایان کرونا بستگی به کاهش محدودیت ها دارد و این توسعه گردشگری عملا در تمام دنیا اتفاق افتاده است و تنها شهرها و مناطق توانسته اند رکوردهای بالایی را به دست آورند و طی برنامه ریزی ها اقدامات زیربنایی لازم انجام شده است. به عنوان مثال استانبول در سال گذشته از نظر این شهر به محبوب ترین شهر در بین گردشگران تبدیل شده است.

مدیریت جزیره کیش اعلام کرد که این شهر در سال گذشته حدود 2671 گردشگر خارجی جذب کرده است که با توجه به اینکه سالانه صدها هزار گردشگر عرب وارد این کشور می شوند، رقم بسیار کمی است.

یکی از نقاط ضعف کیش در جذب گردشگر خارجی مربوط به زیرساخت های آن و فعالیت شرکت هایی مانند گسترش بنادر و فرودگاه های کیش می باشد.حسابرسی مالی شرکت و عدم وجود طرح خدمات و در صورت عدم تغییر روال در این شرکت در اسرع وقت علاوه بر ماده 141 شرکت، خود جزیره در زمینه حمل بار و مسافر نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما