نرخ وام مسکن در کشورهای مختلف چقدر است؟


آفتاب نیوز :

وام رهنی نوعی وام است که برای خرید خانه، زمین یا انواع دیگر املاک استفاده می شود. وام گیرنده موافقت می کند که اقساط وام را در طول زمان بازپرداخت کند. معمولا در یک سری از پرداخت های منظم تقسیم به اصل و بهره. سپس ملک به عنوان وثیقه برای تضمین وام عمل می کند.

یک وام گیرنده باید از طریق وام دهنده ترجیحی خود برای وام رهنی درخواست دهد و اطمینان حاصل کند که چندین الزام از جمله حداقل امتیاز اعتباری و پیش پرداخت را برآورده می کند.

درخواست های مسکن قبل از رسیدن به مرحله نهایی، یک فرآیند پذیره نویسی دقیق را طی می کنند. انواع وام مسکن بسته به نیاز وام گیرنده متفاوت است، مانند وام های متعارف و ثابت.

انواع تسهیلات مسکن

1- وام رهنی با بهره: این یک نوع استاندارد وام مسکن با بهره است. با وام مسکن ثابت، نرخ بهره برای کل مدت وام ثابت می ماند، همانطور که پرداخت ماهانه وام گیرنده ثابت می ماند. به وام مسکن با نرخ ثابت، وام مسکن متعارف نیز گفته می شود.

2- وام مسکن قابل تنظیم: در این نوع مسکن نرخ سود برای یک دوره اولیه ثابت است و پس از آن می تواند به صورت دوره ای بر اساس نرخ سود جاری تغییر کند. نرخ بهره اصلی اغلب کمتر از نرخ بازار است، که می‌تواند وام مسکن را در کوتاه‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر کند، اما در صورت افزایش قابل توجه نرخ‌ها، احتمالاً در بلندمدت مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

3- وام مسکن معکوس: همانطور که از نام آن پیداست، وام مسکن معکوس یک محصول مالی بسیار متفاوت است. این نوع وام ها برای صاحبان خانه های بالای 62 سال طراحی شده است که می خواهند بخشی از سرمایه خانه خود را به پول نقد تبدیل کنند.

این صاحبان خانه می توانند در مقابل ارزش خانه خود وام بگیرند و پول را به صورت یکجا، پرداخت ماهانه یا خط اعتباری دریافت کنند. کل موجودی وام پس از مرگ وام گیرنده، بازنشستگی دائم یا فروش خانه از بین می رود.

نرخ وام مسکن در کشورهای مختلف

نرخ وام مسکن بسته به شرایط داخلی هر کشور از جمله تورم، نرخ بهره و شرایط بازار مسکن از مکانی به مکان دیگر متفاوت است.

در ایالات متحده، نرخ بهره برای وام مسکن با نرخ ثابت 7.79 درصد برای مدت 30 ساله، 7.74 درصد برای مدت 20 ساله و 7.13 درصد برای مدت 10 ساله است.

در آلمان نرخ سود این تسهیلات مسکونی دارای دوره بهره ثابت 30 ساله و مبلغ آن چهار درصد ارزش ملک است.

طبق آمار Statista، نرخ وام مسکن در فرانسه در سال‌های اخیر روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده است و در سه ماهه سوم و چهارم سال 2021 به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. نرخ های وام مسکن در فرانسه اخیراً در سه ماهه سوم سال 2023 به 1.57 درصد افزایش یافته است که هنوز بسیار کمتر از اوج 10 ساله 2.4 درصدی در سال 2014 است.

در انگلستان مدت بازپرداخت وام مسکن 25 سال است و درصد این تسهیلات مسکن در این کشور چهار درصد است.

به عنوان مثال، اگر شخصی 200000 پوند وام مسکن با 4% در مدت 25 سال دریافت کند، می تواند 116702 پوند به عنوان بهره پرداخت کند و در مجموع 316702 پوند را پس بگیرد.

در عربستان سعودی نرخ بهره وام مسکن 30 ساله 9.95 درصد است که نسبت به سال قبل 57 درصد افزایش داشته است.

مدت بازپرداخت وام مسکن در امارات 5 ساله است و نرخ سود این تسهیلات 5.24 درصد است.

وام مسکن بخش مهمی از فرآیند خرید خانه برای اکثر وام گیرندگانی است که صدها هزار دلار پول نقد برای خرید ملک ندارند.

انواع مختلفی از وام مسکن برای هر موقعیتی وجود دارد. برنامه های مختلف به افراد بیشتری اجازه می دهد تا واجد شرایط دریافت وام مسکن شوند و رویای داشتن خانه را به حقیقت تبدیل کنند.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما