چند راهکار برای کاهش چربی شکم


آفتاب نیوز :

چربی احشایی، همچنین به عنوان چربی “فعال” شناخته می شود، در عمق حفره شکم ذخیره می شود و فرد را در معرض مشکلات جدی سلامتی قرار می دهد. برخلاف چربی پوست که می توان آن را لمس کرد، این نوع چربی کاملاً نامرئی است و بر عملکرد هورمون ها تأثیر می گذارد.

چربی احشایی به بسیاری از اندام های حیاتی مانند کبد، روده و لوزالمعده نزدیک است و هر چه مقدار آن بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سندرم متابولیک بیشتر می شود. در زنان، افزایش این نوع چربی با خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های معده مرتبط است.

یکی از دلایل مضر بودن چربی احشایی این است که در نزدیکی سیاهرگ باب قرار دارد. این نوع سیاهرگ خون را از روده به کبد می برد. مواد آزاد شده از چربی احشایی از جمله اسیدهای چرب آزاد وارد این سیاهرگ شده و به کبد می رود. چربی احشایی با افزایش خطر کلسترول بد یا LDL، کاهش کلسترول خوب یا HDL و همچنین مقاومت به انسولین مرتبط است.

مقاومت به انسولین حالتی است که سلول های بدن به انسولین پاسخ مناسبی نمی دهند و در نتیجه جذب گلوکز مختل می شود و ثانیاً باعث افزایش قند خون می شود. در مورد مقاومت به انسولین، میزان انسولین در بدن طبیعی یا حتی بیشتر از حد طبیعی است، اما مشکل در پاسخ سلول ها به انسولین است. مقاومت به انسولین معمولا منجر به دیابت نوع 2 می شود.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت جامعه، متخصصان تغذیه علاوه بر ورزش و فعالیت بدنی کافی، بر رعایت رژیم غذایی سالم برای رهایی از چربی‌های احشایی تاکید دارند:

دریافت پروتئین کافی: پروتئین مهم ترین ماده مغذی برای دفع چربی احشایی است. این مواد مغذی به افزایش متابولیسم و ​​کاهش وزن و در نتیجه کاهش چربی احشایی کمک می کنند. خوردن پروتئین باعث افزایش تولید هورمون لپتین یا همان هورمون سیری در بدن می شود و میل به پرخوری را کاهش می دهد.

_میوه ها و سبزیجات تازه: افزایش مصرف فیبر یکی از مهم ترین مراحل برای از دست دادن چربی احشایی است. برای افزودن فیبر به رژیم غذایی خود، میوه ها و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید.

_ غلات: غلات باعث کاهش وزن می شوند. این نوع غلات به آرامی در بدن هضم می شوند و در اثر مصرف آنها، فرد برای مدت طولانی احساس سیری می کند. غلات فرآوری شده مانند نان سفید، برنج سفید، پاستا غلات کامل یا دسرها چربی احشایی را افزایش می دهند.

تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از پروتئین، چربی های سالم و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. تخم مرغ کالری زیادی ندارد و مصرف آن باعث کاهش اشتها می شود.

_ چای سبز: چای سبز همراه با ورزش به کاهش وزن کمک می کند. محققان می گویند که ترکیبات موجود در چای سبز برای تحریک بدن برای سوزاندن کالری و افزایش از دست دادن چربی شکم شناخته شده است.

فعالیت بدنی کافی: ورزش شدید و شدید باعث از بین رفتن چربی و کاهش تجمع چربی احشایی در بدن در طی سالیان متمادی می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که نیم ساعت ورزش هوازی شدید، 4 روز در هفته، بسیار مفید است. استفاده از دوچرخه ثابت یا تردمیل نیز مفید است. فعالیت با شدت متوسط ​​که ضربان قلب را افزایش می دهد، میزان تجمع چربی احشایی را کاهش می دهد. شما نیازی به رفتن به کلاس بدنسازی ندارید، فقط ورزش شدید روزانه انجام دهید. تمرکز روی تمرینات شکمی را فراموش کنید زیرا هیچ ورزش خاصی نمی تواند چربی احشایی را از بین ببرد.

بهبود کیفیت خواب: خواب خوب در مدیریت وزن بسیار موثر است. افرادی که 6 تا 7 ساعت خواب خوب در شبانه روز دارند، چربی احشایی کمتری در طول 5 سال نسبت به سایرین ذخیره می کنند.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما