نتانیاهو در جنگ است

بررسی علت مخالفت اسرائیل با درخواست آمریکا برای توقف درگیری ها

آفتاب نیوز :

به گفته برخی کارشناسان و تحلیلگران، دلیل اصلی سومین سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل و دیدار وی با مقامات رژیم صهیونیستی، متقاعد کردن آنها برای ایجاد تعلیق کوتاه مدت در ارسال کمک های بشردوستانه به رژیم صهیونیستی بوده است. مردم غزه اما دیدیم که نه تنها نتانیاهو مستقیما وزیر امور خارجه آمریکا را رد کرد، بلکه در همان روز جمعه در جریان تشدید بمباران غزه به بیمارستان ها و کاروان های آمبولانس ها نیز حمله شد.

در چنین شرایطی، سوال مهم این است که چرا ایالات متحده که تاکنون با هرگونه آتش بس موافقت کرده و تمامی پیش نویس قطعنامه های شورای امنیت را که خواستار آتش بس فوری و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه است وتو کرده است، در عین حال زمان ارائه تسلیحات و کمک های نظامی به بسته کمکی 14 میلیارد دلاری برای اسرائیل، آیا او اکنون به دنبال یک وقفه انسانی کوتاه در غزه است؟

در واقع این سوال یک وجه قضیه است و سوال دیگر این است که چرا با توجه به حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل، مقامات این رژیم اکنون به وضوح و به سادگی درخواست آمریکایی ها برای توقف حملات را رد می کنند. در غزه برای مدت کوتاهی؟

کاهش خشونت به دلیل آزاد شدن فشارها، به گفته کارشناسان، برای پاسخ به این دو سوال کلیدی، مولفه های سیاسی و امنیتی در داخل آمریکا و اسرائیل باید در نظر گرفته شود. از یک سو، اگرچه ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل حمایت کرده است، اما میزان کشتار غیرنظامیان در غزه به حدی افزایش یافته است که علاوه بر دولت‌های منطقه و نهادهای بین‌المللی، صداهای مخالف بسیاری در داخل آمریکا نیز شنیده می‌شود. مثلاً دیدیم که در جلسه سنا که هفته گذشته برگزار شد، حاضران با دست های خون آلود پشت سر بلینکن و آستین، وزیر دفاع آمریکا نشستند و در جلسه سنا بحث کردند.

از سوی دیگر، در حالی که گفته می شود بر اساس نظرسنجی های اخیر، محبوبیت بایدن در میان عرب های آمریکایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، مجله «پولیتیکو» در گزارش دیروز خود با اشاره به پروژه کمک مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل، مجلس نمایندگان آمریکا نمایندگان، که برخی از دموکرات‌ها از دولت بایدن می‌خواهند که اسرائیل را برای پایان دادن به خشونت‌هایی که موجب نگرانی و انزجار جامعه بین‌المللی شده، تحت فشار قرار دهد.

بر اساس این گزارش، پیش بینی می شود در روزهای آینده تنش در حزب دموکرات آمریکا افزایش یابد و این احتمال وجود دارد که متحدان بایدن کمک به اسرائیل را منوط به کاهش میزان کشتار و اجازه تسلیم غزه دسترسی شهروندان به آب و غذا در همین راستا، اوکاسیو کورتس، به عنوان یکی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا، به پولیتیکو گفت که فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که حزب دموکرات دولت بایدن را برای میانجی‌گری برای توقف کشتار در غزه تحت فشار بگذارد. علاوه بر اعلام آتش بس.

اما با همه این صحبت ها شاهد بودیم که تعداد شهدای غزه به بیش از 9400 نفر رسیده و ارتش رژیم صهیونیستی به طور مستمر بر حملات خود افزوده است. یعنی طبق نظر برخی ناظران همزمان با رد مستقیم نتانیاهو از وزیر امور خارجه آمریکا، مقامات اسرائیلی به خوبی می دانند که عبور از همه خطوط قرمز قانونی و انسانی هزینه های سنگینی از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای آنها به همراه خواهد داشت. به همین دلیل تا زمانی که بتوانند به حملات بی امان خود در غزه ادامه خواهند داد و آشکارا با خواسته های مطرح شده مخالفت خواهند کرد.

در واقع این موضوع علاوه بر آمریکا در اروپا نیز ادامه دارد. در همین راستا روز گذشته یورونیوز گزارشی با عنوان «آیا اتحادیه اروپا در حفظ ارزش های خود شکست خورده است» منتشر کرد. پیشرفت در تجارت آزاد به اتحادیه اروپا کمک کرده است تا اقتصادهای جنوب مدیترانه را در بازار اتحادیه اروپا ادغام کند و برخی از استانداردها و مقررات آن را ارتقا دهد. با این حال، رویدادهای بهار عربی در اوایل دهه 2010 محدودیت های اتحادیه اروپا را در ترویج هنجارها و ارزش های دموکراتیک خود در منطقه آشکار کرد.

در جای دیگری از این گزارش، به نظر می رسد درگیری اخیر بین حماس و اسرائیل فرصت دیگری برای بروکسل باشد تا نشان دهد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جسورانه آن را “بیداری ژئوپلیتیکی” اروپا خوانده است. با این حال، ظهور یک اروپای ژئوپلیتیک مؤثر به تنهایی نمی تواند منجر به روندی شود که منجر به شناسایی این قدرت در سطح جهانی شود.

به عبارت دیگر، بدون هویت دفاعی مشترک، اتحادیه اروپا نمی تواند به عنوان یک قدرت واحد عمل کند. علاوه بر این، واکنش اتحادیه به حمله حماس در 7 اکتبر ارزش های اتحادیه را از بین برد.

در واقع، مدیریت اتحادیه اروپا با بحران کنونی می تواند به شهرت آن در میان جوامع مدنی عرب مدیترانه آسیب جدی وارد کند. این تصور که نهادهای غربی قادر به ارائه راه حلی برای این بحران نیستند، همکاری لازم برای اجرای بسیاری از برنامه های توسعه اتحادیه اروپا با بازیگران محلی را تضعیف می کند، زیرا این بازیگران را مجبور می کند تا از دیگر بازیگران با ارزش های ضد ارزش حمایت کنند. اتحاد. اتصال در اروپا هستند، باید تحت فشار قرار گیرند. همچنین مجموعه اقداماتی که اتحادیه اروپا تاکنون برای کنترل بحران در مناقشه اسرائیل و فلسطین از خود نشان داده است، این ایده را یادآوری می کند که اتحادیه اروپا قادر نیست یا نمی خواهد در چارچوب یک قدرت ژئوپلیتیک واقعی عمل کند. .

جهنمی خودساخته در این زمینه و با توجه به اینکه اقدامات و حملات اسرائیل در 29 روز گذشته، جدا از جنایات جنگی، مورد مخالفت و محکومیت بسیاری از کشورها و سازمان ملل قرار گرفته است، نکته مهم دیگر این است که به نظر می رسد اسرائیلی ها شروع کردند. آتشی که اگر بخواهند نمی توانند از آن خارج شوند.

در همین راستا مجله «اکونومیست» در تازه ترین خبر خود خاطرنشان می کند: نیروهای اسرائیلی وارد جهنم خودشان شده اند. از هر ده ساختمان در غزه یک ساختمان توسط هواپیماها و توپخانه اسرائیل آسیب دیده است. بیش از 9000 فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند کشته شده اند و محاصره غزه و محاصره آب، غذا و دارو جان میلیون ها نفر از مردم این منطقه را تهدید می کند. در این شرایط، درخواست آتش‌بس یا پایان دادن به حمله زمینی اسرائیل به غزه در سراسر جهان مطرح شده است و بسیاری از سیاستمداران، حتی در داخل اسرائیل، بر این باورند که دامنه انتقام‌جویی از نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر رسوا شده اسرائیل، نامتناسب است. ، غیر اخلاقی و در عین حال مغایر با استانداردهای بین المللی است.

به همین دلیل به گفته برخی از تحلیلگران اسرائیلی، شمشیر داموکلس به گونه ای عمل کرده است که نمی تواند از این جنگ خارج شود. از یک سو، دولت نتانیاهو حماس را به عنوان یک تهدید وجودی معرفی می کند و خواستار حذف آن است. از طرفی با حجم کشتار و هزینه هایی که تحمیل کرده است، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. همه این موارد در اقدامات صهیونیست ها علیه فلسطینی ها باعث شد که آنها از خود در برابر خشونت و تبعیض دفاع کنند.

از سوی دیگر، به گفته این اقتصاددان در بخشی دیگر از گزارش خود، شکست دکترین امنیتی اسرائیل یکی از دلایل بمباران وحشیانه این رژیم علیه مردم غزه است. اکنون مقامات این رژیم می خواهند نشان دهند که انتقام طوفان ناگهانی الاقصی را گرفته اند و می توانند از خود در برابر تهدیدات خارجی دفاع کنند.

همچنین، در حالی که هجوم زمین به غزه خطر نسل کشی را در منطقه افزایش می دهد، رویکرد جنگ با نابودی حماس به نفع نتانیاهو است که مطمئناً بلافاصله پس از پایان دوره افراط گرایی به عنوان اولین مسئول افراط گرایی برکنار خواهد شد. تعارض. نارسایی های امنیتی و اطلاعاتی

در چنین شرایطی است که ناظران بر این باورند که امروز شمشیر جنگ داموکلس بالای سر نتانیاهو است، زیرا او می داند که با پایان جنگ باید به غافلگیری 16 مهر و از سوی دیگر پاسخ دهد. اگر این روند ادامه پیدا کند، علاوه بر جامعه بین المللی، حامیان اسرائیل نیز ممکن است مجبور شوند از آن روی گردان شوند. در نتیجه او مانند تویی است که از یک طرف بدترین جنایت را علیه فلسطینی ها و مردم غیرنظامی انجام می دهد و از طرف دیگر می داند که پایان جنگ پایان زندگی سیاسی او نیز خواهد بود. .

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما